Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

Xάνια-Κισσός-Αη Γιάννης

Άγιος Δημήτριος Κισσού

Διάρκεια: 3,5 ώρες
Υψόμετρο: από 1190 μ. (Χάνια) σε 540 μ. (Κισσός) σε 0 μ. (Αη Γιάννης)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι (Κισσός, Αγ. Δημήτριος)

Kατεβάστε ίχνος GPS:   Η διαδρομή στο Wikiloc     Η διαδρομή στο Everytrail

Μια κατάβαση υψομετρικής διαφοράς 1200 μέτρων περίπου, που μας φέρνει από το χιονοδρομικό κέντρο των Χανίων μέσα από δάση οξιάς και καστανιάς στο χωριό του Κισσού και τελικά στην τουριστική παραλία του Αη Γιάννη, για να κάνουμε μπάνιο στη θάλασσα του Αιγαίου. Η επιστροφή μπορεί να γίνει με λεωφορείο (www.ktelvolou.gr). Από τον Κισσό, μια άλλη επιλογή είναι να συνεχίσουμε προς Μούρεσι και από εκεί στον Αη Γιάννη (βλέπε τη διαδρομή Κισσός-Μούρεσι-Αη Γιάννης) ή στην παραλία της Νταμούχαρης που είναι δίπλα στον Αη Γιάννη προς νότον (βλέπε διαδρομή Νταμούχαρη-Μούρεσι).

Η αρχή της πορείας μας βρίσκεται στο πλάτωμα των λιφτ του χιονοδρομικού κέντρου των Χανίων (στα ''βαγόνια''). Για να πάμε εκεί, ακολουθούμε από το δεύτερο πάρκινγκ αριστερά την άσφαλτο προς Κισσό. Το μονοπάτι, που έχει σήμανση με κόκκινα σημάδια, αρχίζει λίγα μέτρα κάτω από την άσφαλτο στην άκρη του πλατώματος και μπαίνει αμέσως σε δάσος οξιάς. Στην αρχή είναι κάπως δύσβατο από χώματα που έπεσαν με την κατασκευή του δρόμου, όμως μετά είναι καθαρό και φαρδύ. Σε ένα σημείο υπάρχει και λίγο καλντερίμι. Σύντομα βγαίνουμε στην άσφαλτο, όπου βαδίζουμε για εκατόν πενήντα μέτρα και ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι με τα κόκκινα σημάδια στα δεξιά, το οποίο ανηφορίζει ελαφρά και γίνεται ωραίο καλντερίμι.

Σε λίγο κατεβαίνουμε πάλι στην άσφαλτο. Περνούμε από παλιό πατατοχώραφο στα δεξιά και από εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο στα αριστερά και, μετά από εννιακόσια μέτρα στον ασφαλτόδρομο, βλέποντας και την πινακίδα με ένδειξη Κισσός, βρίσκουμε αριστερά το καλντερίμι, που περνά δίπλα από ένα κιόσκι και κατηφορίζει ανάμεσα σε ψηλές οξιές, σε ένα πολύ όμορφο κομμάτι της διαδρομής. Κατηφορίζουμε με ελιγμούς, έχοντας αριστερά μας την πλαγιά προς την κορυφή Αγριογίδι (1160 μ.) και διασταυρωνόμαστε διαδοχικά με δασικούς δρόμους. Το καλντερίμι παρακάτω περνά ανάμεσα από πολλές πυκνές φτέρες, κατόπιν διασχίζει αγροτικό δρόμο και συνεχίζει ευθεία προς τα ανατολικά. Εδώ είναι μισοκαλυμμένο, όμως διατηρείται ατόφιο κάτω από το χώμα, τους  πεσμένους κορμούς και τα φύλλα.
Το καλντερίμι ανάμεσα στις φτέρες
        Παρακάτω φθάνουμε σε αδιέξοδο, καθώς η εκσκαφή της ασφάλτου κόβει απότομα το καλντερίμι και μας φέρνει σε δύσκολη θέση. Για το λόγο αυτό,  δέκα μέτρα πριν το αδιέξοδο, πάμε λίγο δεξιότερα όπως δείχνει το βέλος ανάμεσα στις φτέρες και έτσι κατεβαίνουμε με μικρή δυσκολία στον ασφαλτόδρομο Χάνια-Κισσός, τον οποίο ακολουθούμε από εδώ και πέρα. Παρακάτω, ο δρόμος κάνει έναν ελιγμό δεξιά και συνεχίζει κατηφορίζοντας ευθεία. Tα τμήματα του καλντεριμιού στο κομμάτι αυτό είναι αποκομμένα ή αδιάβατα προς το παρόν.
          Μετά από σχεδόν δύο χιλιόμετρα, έχοντας επάνω αριστερά πλάτωμα με την εκκλησία του Αγίου Ευσταθίου, βρίσκουμε στα δεξιά της ασφάλτου το καλντερίμι που κατευθυνόταν στην εκκλησία, το οποίο κατηφορίζει με ελιγμούς. Διασχίζουμε τσιμεντόδρομους καθώς μπαίνουμε στον Κισσό και το καλντερίμι μάς βγάζει στην πλατεία, όπου βρίσκεται η φημισμένη εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, κτισμένη σε ρυθμό τρίκλιτης βασιλικής στα 1745 μ.Χ. με περίτεχνο επιχρυσωμένο ηπειρώτικο τέμπλο, αγιογραφημένη από τον ζωγράφο Παγώνη το 1802.

Αγία Μαρίνα Κισσού
         Έχοντας συμπληρώσει δύο ώρες πορείας ως εδώ, αρχίζουμε να κατηφορίζουμε αριστερά από την εκκλησία και αμέσως μετά την ταβέρνα στρίβουμε αριστερά, κατεβαίνουμε λίγα σκαλοπάτια και βαδίζουμε σε καλντερίμι, που περνά πάνω από παλιά σκεπαστή βρύση. Κινούμαστε παράλληλα και λίγο χαμηλότερα από τον ασφαλτόδρομο που οδηγεί στην έξοδο του χωριού, περνούμε κάτω από το πάρκινγκ και λίγο μετά βγαίνουμε αναγκαστικά στην άσφαλτο. Κατηφορίζουμε μέχρι τη διασταύρωση με τον κύριο δρόμο Ζαγοράς-Τσαγκαράδας, όπου πάμε αριστερά.
         Μετά από τετρακόσια μέτρα ακόμα στην άσφαλτο, βρίσκουμε καλντερίμι δεξιά που κατηφορίζει προς Άγιο Δημήτριο. Βαδίζοντας εναλλάξ σε καλντερίμι και τσιμεντόδρομο, περνούμε από δύο βρύσες (η δεύτερη χωρίς νερό), από αρχοντικά νεοκλασικά και από την εκκλησία της Μεταμορφώσεως και βγαίνουμε στην άσφαλτο που πάει προς Αη Γιάννη, αμέσως κάτω από τη μεγάλη εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.  Κατηφορίζουμε ευθεία στην άσφαλτο για διακόσια μέτρα, αγνοούμε στενό καλντερίμι δεξιά και, εκεί όπου ο δρόμος κάνει αριστερή στροφή, συνεχίζουμε ευθεία δεξιά σε δρόμο-καλντερίμι, που είναι τσιμεντοστρωμένο στα πλάγια. Παρακάτω αγνοούμε διασταύρωση τσιμεντόδρομου στα δεξιά προς ''Αι-Γιαννάκη'' και συνεχίζουμε με γενική κατεύθυνση ανατολική, περνούμε από τη μικρή πλατεία της Ξηρόβρυσης και ξαναβγαίνουμε στην άσφαλτο.
Κατηφορίζοντας προς τον Αη Γιάννη
            Μετά από εκατό μέτρα, καθώς η άσφαλτος στρίβει αριστερά μετά τον ξενώνα ''Παράδεισος'', πάμε ευθεία κάτω σε τσιμεντόδρομο. Λίγο παρακάτω, εκεί όπου ο τσιμεντόδρομος στρίβει δεξιά κατηφορικά και άλλος δρόμος πάει ευθεία ανηφορίζοντας, βρίσκουμε αριστερά το καλντερίμι που κατηφορίζει σε καλή κατάσταση και ξαναβγαίνουμε στην άσφαλτο. Παρακάτω, σε αριστερή στροφή του δρόμου συνεχίζουμε ευθεία δεξιά στο καλντερίμι, που διασχίζει τρείς φορές ακόμα την άσφαλτο κατηφορίζοντας. Την τρίτη φορά, κατηφορίζουμε απότομα σε σκαλοπάτια και πάμε δεξιά σε τσιμεντόδρομο, ο οποίος βγαίνει στην αριστερή όχθη του ρέματος, δίπλα στην πεζογέφυρα  (υπάρχει πινακίδα προς ''Hotel Sevilli''). Αριστερά από το ρέμα είναι ο τουριστικός παραλιακός οικισμός του Αη Γιάννη, ενώ δεξιά είναι η παλιά εκκλησία του Αγίου Ιωάννου Προδρόμου και πιο πέρα η μεγάλη αμμουδερή παραλία Παπά Νερό.